Popular Post

Rabu, 21 Julai 2010

Bicara Kosong; Macam-macam Boleh Jadi!

Saya selalu mengharapkan kesejahteraan mengelilingi diri kita semua. Kerana dengannya kita dapat meneruskan kehidupan yang tidak terjangka ini.

Semalam, semasa menikmati makanan malam bersama dengan 2 orang rakan sebilik saya, seperti kebiasaannya di situlah kita selalu meluangkan masa untuk berkongsi pelbagai cerita sepanjang hari tersebut. Kadang-kala ada juga kisah-kisah lalu yang dikorek keluar kmbali. Terkenangkan zaman persekolahan dulu apabila bertemu kembali kawan=kawan lama.

Tiba-tiba bangkit pula isu "obes". Walaupun saya tergolong dalam kumpulan manusia yang tidak obes dan "makan banyak, tak gemuk2", tapi saya bersimpati kepada mereka yang kurang baik dalam istilah saya "makan sikit, tak turun2". Kasihan mereka ini, dan kerana itulah saya terpanggil untuk mendalami hati golongan ini. Apa yang saya lakukan? Saya membaca tips-tips kurus, dan menyarankan kepada mereka. Berkesan! Ramai yang telah menerima saranan saya itu, mengamalkan walaupun sepotong ayat. Itu sudah cukup bagus.

Termasuklah seorang rakan yang makan bersama itu, dia secara nekad telah mengamalkan 1 demi 1 daripada apa yang saya cakapkan. Saya juga tidak menyangka. Kerana dia mengambil keputusan untuk memisahkan dirinya daripada ais yang boleh memberi risiko kegemukan. Semangatnya tinggi untuk menurunkan berat badan. Lihatlah penangan kelangsingan yang dianggap orang sebagai cantik, mampu mengubah diri seseorang kepada seseorang yang lain. Kadang-kadang jauh berbeza dari dirinya yang pernah kita kenal.

Apapun, saya berharap mereka yang diluar sana, janganlah cenderung kepada produk2 kecantikan yang bertimbun di pasaran, kerana ada kesan sampingan di hari tua. Sebaliknya, petua trodisional adalah jalan selamat untuk kelihatan cantik luar dan dalam. Walaupun ramai yang kesuntikan masa melalukan rawatan secara tradisional, namun apabila diamati, masa yang diambil oleh rawatan tradisional dan moden lebih kurang sama. Jadi, mengapa kita perlu memilih sesuatu yang memberi kesan buruk kepada diri dikemudian hari? Jadi, keluarkanlah "mentol" dari minda anda untuk menyuluh gelap jala pemikiran anda terhadap cara mudah yang perlu dipertimbangkan tersebut. Ada yang telah cerah jalannya, ada yang masih tidak mahu mengeluarkan "mentol" minda itu. KELUARKAN, NYALAKAN, SULUHKANLAH! Anda akan dapat jalan terbaik untuk diri anda. Kalau bukan sekarang, bila lagi? Tanyalah hati dan minda anda.

Tahniah bagi mereka yang telah berjaya, selamat berjaya kepada yang baru mencuba, dan selamat membuka mata bagi mereka yang masih tidak sedar2...

Salam Hidup Sihat&Cantik,

Tiada ulasan:

Catat Ulasan