Popular Post

Khamis, 22 April 2010

Penyakit; Penghapus Dosa

Salam keceriaan & kebahagiaan buat semua pembaca...
Kita sering kali ditimpa pelbagai penyakit. Ada yang membuatkan kita tidak bisa tidur, tidak selesa, pedih, mengerang kesakitan & macam-macam garam lagi. Namun, kita tidak sedari, disebalik semua itu tersembunyi pelbagai sebab & musababnya. Sebaliknya, apabila kita dirundum sakit, hati terus-terusan mengeluh & bersedih. Tidak ramai yang bersyukur atas nikmatnya sakit.

Mengapa saya katakan sakit itu adalah nikmat? kerana apakah orang yang sihat akan merasai kesakitan? Jawabnya pasti tidak. Itulah salah satu hikmah sakit kepada yang sakit. Mereka terpilih & dipilih untuk menanggung sakit dari sebab penyakit yang dihidapi tersebut. Alhamdulillah... Walaupun begitu, janganlah pula kita mencari sakit disaat kita telah diberikan untuk menikmati nikmatmya sihat. Jadi, apa saja keadaan kita, bersyukur itu perlu.

Apakah signifikannya saya katakan penyakit penghapus dosa? Mari kita amati...

1)Bagaimanakan keadaanya orang yang sedang sakit?
= Mereka lemah tidak berdaya, jadi mereka akan punya masa hanya untuk memikirkan kesakitan yang mereka alami lebih dari segala. Hal orang lain tidak tersenarai dalam minda untuk difikir & dibicarakan. Terhapus 1 dosa.
= Mereka juga lemah kerana akan kurangnya makan. Hal ini akan membuatkan perut kosong (macam orang berpuasa) Akan menjadikan pesakit lebih dekat & ingin kepada Allah yang Esa. Kebergantungan yang tinggi akan dipasakkan kehadrat Ilahi. Menambah pahala.
=Masa untuk berzikir lebih banyak dari berborak kosong saperti ketika sihat.
=Amal-amal sunat juga akan selalu ditingkatkan @ dilakukan bila ada kesempatan.

2)Mengapa mereka diberi sakit?
= Kaffarah(penghapus) dosa-dosa kecil yang lalu. Hilang beberapa dosa.
= Mengingitkan kepada kematian.
= Setelah lama sihat, perlu digantikan kepada sakit agar kita sedar bahawa hidup bukan statik (tidak tetap) Hidup ini beredar, jadi pasti berlaku segala macam pertukaran samada yang dijangka @ diluar jangkaan kita.

3)Kesan lain?
= Penghubung silaturrahim. Walaupun skait, jika kita menjadi penyebab terjalinnya sillah antara saudara @ seIslam, kita akan mendapatkan ganjarannya. Sedangkan Nabi S.A.W sering menegaskan di dalam banyak hadis mengenai keutamaan orang yang menghubungkan perasudaraan ini. Bertambah lagi pahala. =)
= Menjadi pemaaf. Terlerai dendam dalam hati.

Lihatlah terdapat banyak cabang hikmah kesakitan yang diberikan kepadaa seseorang, bukan saja pada dirinya, malah kepada orang disekelilingnya. Jika sakit tidak berguna, mengapakah ia diciptakan dimuka bumi ini? adakah 1 perkara di dunia ini yang tidak berguna, jika kita berfikir?

Jadi, janganlah bersedih dengan kesakitan, sebaliknya gembira & berbahagialah kerana Allah masih sayangkan kita... Sayang? Ya. Kerana memberi kita 1 nikmat dalam menghapuskan dosa-dosa kita yang mengunung itu...

Bila Sakit, Hati Kembali Bahagia...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan