Popular Post

Rabu, 22 Disember 2010

Sedap makan mee kuning buatan sendiri

Salam sejahtera peminat Cinderella semua. Saya tahu anda kerinduan apabila saya tidak mencatatkan sesuatu disini(sengaja angkat bakul rambutan sendiri) ;p Pagi tadi anda semua sudah pasti telah menjamah makanan yang di hidangkan oleh isteri, anak, ataupun kedai makan yang anda minati. Ingat, kalau nak berdiet pun, sarapan pagi amatlah penting sebab kita nak memulakan hari dengan tenaga yang banyak dan tugas yang sudah pasti banyak. Jadi, makan tau.. Saya makan mee goreng.. Sedap! Tambahan pula, mee buatan tangan saya sendiri! Teruja saya, anda tak percaya? Cinderella kan seorang yang berdikari, jadi kenalah belaja buat Mee Kuning untuk meningkatkan pengetahuan. :)

Saya baru saja pulang dari menyertai satu kursus pembuatan mee kuning yang dianjurkan oleh ANGKASA dengan kerjasama Damia Aisyah Enterprise yang beroperasi di Mertakab, Pahang. Kami semua diberi peluang untuk membuat praktikal selama seharian. Dari pagi, kami mendengar sedikit ceramah sebelum memulakan kerja-kerja membuat mee. Kemudian seorang demi seorang mengikut kumpulan, kami menyukat bahan, mendohkan tepung, meleper, mesin menjadi mee, sehinggalah ke proses penguraian dan pembungkusan. Menakjubkan! dalam sehari saja, selesai mee yang dibuat oleh tangan-tangan kami sendiri.

Sejak dulu kite semua makan mee yang dibuat oleh orang lain. Lagi-lagi mee yang dibuat oleh bukan bumiputera... Bukan nak syak, tapi kita tidak pasti kesucian dan kebersihannya. Tapi, apabila kita yang hasilkan sendiri, kita tahu bahan dan kronologi mee itu diproses. Sekurang-kurangnya hasil kita sendiri. Kalaupun tidak sampai tahap menjual, kita masih lagi boleh membuatnya untuk makan sendiri dan sekeluarga. Kita belajar berjimat. ;)

di bawah saya sertakan gambar2 kami memproses mee kuning... yang pasti bengkel 3hari 2 malam ini cukup seronok, dan bermakna dalam hidup saya...

tengok,semangat betul menguli tepung... nak buat doh la 2.


















wah3,dah leper doh tadi dimesin...sukenye hati Cinderella time 2... (bermee2..hik3)




dah jadi pun mee...











mee yang sudah siap dimesin,
dikumpulkan di dalam tray.













melumur mee dengan minyak dan mengurai mee.















setelah siap kesemua proses tadi, mee ditimbang dan dibungkus. Siap untuk dijual! :)













ni saya, bergambar kenangan dengan Pn. Rohaida Kasim; cikgu yang memberikan tunjuk ajar. Terima kasih cikgu atas segala ilmu yang dicurahkan. Banyak ilmu yang saya perolehi dari bengkel ini.




Seronok bukan? semoga industri mee bumiputera terbuka luas. Kita semua pun kena buka mata luas2,jangan terpedaya dan tertipu lagi dengan taktik bangsa lain yang cuba mengelirukan dan mengaburi pemikiran kita. Kita ada pilihan, mengapa kita biarkan diri kita terus diperdaya? Fikir-fikirkan bersama. :)

Cinderella pandai buat mee,

Tiada ulasan:

Catat Ulasan