Popular Post

Selasa, 20 April 2010

Bila Rasa Diri Dihargai

Rata-rata manusia yang hidup di alam maya ini ingin diri dihargai. Namun, bukan semua insan dapat merasakannya. Ini kerana terkadang kita semua menanti untuk dihargai sehingga kita lupa untuk menghargai yang lain.

Walaupun begitu, tidaklah semua orang inginkan penghargaan melangit. Cukup sudah sekadar ucapan "terima kasih" @ "semyuman manis seikhlas hati". Ini sudah memadai bagi sesetengah orang. Lihatlah betapa murni & merendah dirinya insan seperti itu; walaupun melakukan sesuatu yang besar namun hanya mengharapkan sesuatu yang amat murah & tidak memerlukan modal; SENYUMAN... Hati ini sungguh mulia.

Tetapi bagi mereka yang tidak memiliki kelebihan memurahkan senyuman, tidak salah jika kita memilih untuk menuturkan ungkapan "terima kasih".. Betapa bermaknanya sedikit yang kita lakukan bisa memberikan kesan besar di hati-hati yang menerimanya. Cuba kita bayangkan, kita dihadiahkan sesuatu yang indah dari seseorang sedangkan kita kurang mengenalinya, sudah pasti kita gembira & terhibur melambung kerana kita dipilih untuk hadiah sebegitu rupa. Jadi, tidak perlulah menunggu seseorang yang dikenali baru ingin menghargai, itupun jika kita @ dia seorang yang tahu menghargai.

Begitupun, janganlah terus bersedih, hiba & memaki hamun seseorang hanya kerana dia tidak tahu menghargai pada pandangan kita. Manalah tahu, dia merasa dirinya sedang menghargai anda dari jarang jauh; DOA.. Bukankah doa adalah seutama-utama penghargaan insan kepada insan yang lain? Bukankah kita yang tidak tahu menghargainya sekiranya kita melontarkan kata-kata yang bukan-bukan kepadanya? Tidakkah kita semua terikir sedemikian?

Bila insan rasa dirinya dihargai, mereka selalunya sanggup berkorban apa saja, dalam banyak perkara kepada orang yang menghargainya. Pertolongan dengan mudah kita perolehi darinya, malah dia kadang-kala boleh menjadi insan terakrab yang kita miliki. Manusia bila rasa dihargai, dia akan menghargai berlebih-lebih lagi. Tapi, jangan lupa, semua manusia ada yang bersifat berbalik dari semua itu; Bila kita menghargainya, dia menganggap kita mengampunya & ingin mengambil kesempatan keatas dirinya. Malah, dia juga akan melakukan perkara tidak-tidak kepada kita. Tapi, janganlah kita terus salah sangka kepadanya @ menuduhnya apabila terjadi "bukan-bukan pada diri kita. Berbaik sangkalah pada sesiapa saja.

Oleh hal demikian itu, biar apa yang dikata orang, biar apa yang dibuat orang, biar apapun terjadi, kita tetap perlu tanamkan nilai murni dalam diri agar kita tidak melakukan yang tidak sepatutnya kepada orang lain, sebaliknya teruskan untuk menghargai insan di dunia ini selagi nyawa dikandung badan... DOAkan mereka, pasti perkara yang baik akan terjadi padanya & pada kita. TAHNIAH BUAT MEREKA YANG MENGHARGAI & TERSENYUM UNTUK MENGHARGAI...
Oleh itu, marilah kita sama-sama

Tiada ulasan:

Catat Ulasan