Popular Post

Rabu, 15 Disember 2010

Aku Cinderella Era Ini

Penatnya seharian membuat kuih tempahan untuk majlis perkahwinan. Musim cuti sekolah kebiasaannya begitulah; ramai yang membuat tempahan kuih-muih samada untuk dijadikan hantaran ataupun berkat pengantin. Bagi kami pula, inilah lubuk rezki. Seronok walaupun penat.

Pagi tadi saya bertungkus-lumus seorang diri menyiapkan kuih sepit, ada juga orang gelar kuih kepit (bentuknya kadang2 digulung macam gelung) 1 besen bancuhan memerlukan saya memperuntukkan sehingga 3jam (maka bertapalah saya di depan dapur) Lebih mudah sekiranya dapur diletakkan pada aras bawah agar kita boleh duduk. Walaupun duduk, kematu jugalah. Kebas tak usah cakap (tak boleh duduk style "gadis melayu" lah) ;D

Dugaan makin hebat bila minyak makin panas. Apabila dimasukkan saja acu yang telah berisi, maka minyak akan merecik-recik. Kira nasib lah kalau terhinggap pada tangan saya yang mulus ni, merah dan saya pun menggeletik sekali lah.. hahaha (kira dah banyak jugalah "cop mohor raja China pada tangan saya ni) e'eh, tapi tak jatuh saham yea, sekali saya hembus, hilang lah! ;p Merapulah pula...

Yang best bila kira masukkan dalam tin (tin biskut yang dah licin kat kedai Cik Ah) Satu round, dah cukup untuk capai 500 biji (tapi malam tadi dah buat separuh tau...saya tak tipu anda) jadi, cepatlah selesai kerja saya. Cinderella bolehlah sambung buat kerja lain. :)

Opss, sesi petang Cinderella buat kuih sepit lagi lah.. Tapi untuk tempahan seterusnya... Selesai jam5... kira semakin pantaslah Cinderella buat kuih sepit. hahaha Maaflah yea, saya tak sempat nak tangkap gambar kuih sepit yang comel macam saya 2, jadi dikesempatan lain, saya akan upload yea...

Lagi best hari ini, dapat tempahan baju juga. Jadi, income Cinderella berlambah lagiiii... Jangan jelous tau... Kalau anda diluar sana nak macam yang Cinderella dapat, buat la apa yang anda tahu dan mahu. Anda pasti beroleh kelebihan di situ. Masih tak percaya? Mesti cuba, baru tahu hasilnya.

Cinderella Pantas,

2 ulasan:

  1. Wah..hebatnya cinderalla :)

    Sy juga yang sehingga ke saat ini xreti untuk buat kuih itu :P

    BalasPadam
  2. Boleh tahanlah.. ;p
    tapi kan Cinderella duduk rumah je,sebab 2 dah pandai buat kuih 2..
    Belajar dari pemerhatian... :) anda juga boleh kalau begitu,

    BalasPadam