Popular Post

Rabu, 8 Disember 2010

Api oh Api...


Hai semua, cerianya sampai nampak gigi... Mesti setiap orang ada cerita tersendiri disebalik senyum dan tawanya. Ada juga rahsia yang terkadang kelakar dan buat kita senyum seorang diri (orang tengok, macam otak tak center) ;p Tapi apa pun yang anda semua lalui, semoga semuanya baik-baik saja...

Saya dan Cik Min baru berjinak-jinak untuk menggoreng sendiri kuih muih buatan kami( selama ini tau buat je, mak yang goreng) huh, terpaksa membongkarkan rahsia ni sebab nak bagitau anda semua yang kami berdepan dengan kebakaran yang tidak disengajakan.. huhuhu

Pelaras api pada dapur gas tercabut(ngada-ngada je nak tercabut time 2) Cik Min minta tolong saya betulkan sebab dia sibuk mentus minyak dari kuih yang diangkatnya... Saya pun buat pandai, atas arahan Cik Min yang minta saya tutup kepala gas pada tong gas, saya pun menurut(adik yang baik kan?) :) Tapi termalang, saya terpusing 180 darjah, tercabutlah kepala gas dari tong tersebut... Disebabkan masih ada api kecil di dapur tadi, gas yang keluar menyambar dan terbakar di atas tempat penyambung kepala gas tadi. Nyaris-nyaris saya terbakar sama, sebab muka saya masih lagi menghala ke tong gas. Nasib tak terbakar muka saya yang comel ni... (sempat lagi nak fikir macam 2)

Kami berdua panik! Apa patut kami buat ni??? Saya kah yang bersalah? Oh, bukan masanya lagi untuk fikirkan semua itu.. Sekarang cepat fikir apa patut dilakukan??? Neuron.... Impuls dah terhasil... Fire Extinguisher! Saya menjerit pada Cik Min. Sepantas Cik Sima berlari mencapai pemadam api.... Tapi Cik Min kena bantu sekali sebab beratnya lebih dari berat saya..huhuhu Kena jadi Wonder Pets, baru kerja jadi mudah! :)

Aduh, macam mana ni? Nak tarik picunya pun saya xberdaya... Saya suruh Cik Min talakan paip pemadam api pada tempat terbakar... Tapi gagal.. panik menguasai diri. Tapi kami gagahkan juga, mana tidaknya bunyi gas yang terbakar di udara, amat menakutkan... berdesing ditelinga. Dalam fikiran telah terbayang macam-macam perkara tak sedap didengar... Mungkin itu? mungkin ini? Ishh, jangan sebut.. berdoa dan bertawakallah...

Saya pinta Cik Min panggilkan jiran bengkel kami yang jaraknya selang 2buah pintu bengkel yang lain. Sebaik Cik Min yang kecut perut 2 berlari macam kilat, saya telah berjaya! YA, saya berjaya memadamkan api itu. Saya kembali menjerit memanggil Cik Min (sebenarnya saya juga takut kalau mak cik tersebut marahkan kami bila dia tahu) huhuhu :( Alhamdulillah, selamat... Eh, xselamat lagi. Macam manaa dengan tong gas yang masih menghambur keluar gas 2???? Saya gapai kepala gas yang berhampiran dan memasangnya... Barulah selamat... Kaki tangan saya menggeletar dan masih ada kesan panik.

Sekarang tekak kami kering kesan dari gas yang kami hidu. Kami buka semua tingkap dan kipas dengan laju agar udara cepat beredar dan silih berganti. Tapi apa yang perlu saya lakukan untuk meneutralkan kembali badan yang dah tersedut gas? YA! minum air garam! Walaupun begitu saya hanya makan butir-butir garam. Tak berdyaa sudah kami untuk melakukan apa-apa.

Segera kami selesaikan kerja, kemas apa yang patut dan pulang ke rumah... Takut... hahahaha

Jadi, bagi anda yang tidak biasa dengan kerja-kerja dapur seperti yang kami lakukan tadi, jangan memandai buat seorang diri. Sekurang-kurangnya bawalah seorang teman bersama. Kerana ketika panik dan gelabah, otak kita sering kali "blank" dan hilang punca. Kita akan terlupa melakukan apa yang mesti dilakukan... Setidak-tidaknya bila ada 2otak yang bekerja memikirkannya, dapat juga 1 idea. Bukankah itu salah satu "back up". :)

Selain itu, ingat! Bagi kes yang berkaitan dengan bahan kimia atau racun, cepatlah bertindak memberikan air garam yang likat kepada mangsa. Itu adalah tindakan awal yang paling berkesan untuk diambil tindakan...

Jaga diri semua...

Hati-hati jangan sampai mati,

Tiada ulasan:

Catat Ulasan