Popular Post

Ahad, 18 April 2010

Di Mana Sensitifnya Kita Pada Agama Islam?

Kadang-kadang manusia sukar ditafsir, sukar dijangka, sukar dimengertikan... Namun, hidup dengan manusia masih tetap diteruskan. Kali ini, saya ada sebuah kisah untuk dijadikan pengajaran buat semua...

Saya baru pulang dari Kelantan dengan menggunakan pengangkutan awam bas. Di dalam bas, saya berkenalan dengan 3orang lelaki yang datang ke sana atas urusan kerja (penggiat MLM)

Tidak disangkakan, perkenalan tersebut berlanjutan sehingga beberapa bulan kemudian.. Pada mulanya, semuanya tidaklah melampau. Hanya perbualan berkisarkan perniagaan & kerjaya masing2.

Tapi, lama-kelamaan bicaranya makin tersasar jauh. Anak & isteri makin dilupakan. Saya makin rasa kurang sedap hati.

Saya telah mengambil keputusan memutuskan hubungan tersebut, agar saya tidak terus hanyut bersama orang yang saya juga tidak tahu asal usulnya.

Namun, beberapa lama saya rasa bersalah bila membuat dia begitu tanpa sepatah bicara. Saya menghubunginya kembali. Tapi, rupanya saya hanya menempah bala. Dia berpura-pura telah berubah & meyakinkan saya bahawa dia tidak akan melakukan seperti yang dilakukannya dahulu. Saya berlembut hati, hati kecil saya berkata "apalah salahnya saya memberi peluang kepada orang yang ingin berubah. Jadi saya menerimanya kembali dalam hidup saya. Dia juga amat gemar meberikan saya nasihat2.

Apa yang saya fikirkan begitu tersasar dari yang dijangka. Kami telah membuat 1 temujanji untuk bertemu di bandar. Saya pergi bersama teman akrab yang datang berziarah ke rumah.

Kami tiba di bandar kira2 jam1ptg. Namun, kami menunggunya hampir setengah jam. Hati & otak menggelegak kepanasan dalam terik mentari hari itu. Setibanya dia, kami diajak untuk minum2 dahulu sebelum meneruskan aktiviti "makan angin" petang itu. Hati kami gembira semasa diberitahu semalam. Tapi, apa yang mengejutkan saya & teman, kami dibawa ke sebuah restaurant "xsah taraf" pada pandangan kami luar & dalam.

Kami agak terpinga2 bila melihat dari jauh restaurant tersebut mempamerkan botol2 "air iblis" dalam sebuah rak yang besar (di luar pintu masuk) Aku tergamam! Tapi dengan selamber dia & rakannya berkata "halal ni, tukang masak pun semua melayu". Di hatiku berdetik, bukan semua melayu Islam & mereka itu melayu yang bodoh & jahil agama. Adakah mereka berdua ini juga begitu? Mungiknkah tempat itu telah menjadi sebahagian dari diri mereka? Inikah padang permainan mereka untuk menjamu rakan-rakan business mereka? Jadi, dimanakah sensitiviti keagamaan dalam diri mereka? secara terang lagi bersuluh, mereka tidak malu dan segan membawa kami ke tempat sedemikian rupa. Atau tidak hormatnya mereka kepada orang seperti kami... Kami mungikn seperti merpati yang mudah di dekati, tapi kami tidak mmudah untuk di perangkap. Kami bukan kayu yang tuli & buta.

Mereka telah memasang 1 tanggapan buruk dalam minda saya, bahawa mereka bukan orang baik2 yang sensitif pada agama Islam. Mereka tidak layak dihormati, kerana mereka sendiri yang membuatkan diri mereka tidak dihormati. Mereka yang sanggup menjatuhkan maruah keislaman mereka, kenapa perlu lagi orang sebegitu di beri peluang. Sudah jelas, mereka yang tidak mahu meberi peluang kepada kedhaifan diri mereka. Malah, nasihat2nya itu hanya untuk mengaburi relung mata saya bagi mempercayai dia telah berubah kepada kebaikan. Hipokrit.

Kami terus beredar pulang, walaupun mereka telah cuba membawa kami ke tempat makan "halal" yang lain pada pandangan mereka berdua. Kami sudah tidak percaya lagi kepada mereka bagi meneruskan rancangan yang telah kami rancang. Siapalah tahu, entah-entah pelbagai lagi "rancangan xsah taraf" yang mereka ingin lancarkan. Sebelum apa-apa terjadi, lebih baik mengelak dahulu. Saya juga, akan lebih berhati-hati, agar tidak terperangkap dalam mulut buaya buat kali ke2. Peristiwa itu amat meberikan pengajaran kepada saya, bahawa penilaian tidak semudah itu untuk dibuat. Ambillah seberapa banyak masa yanng kita mahu untuk menilai seseorang, kerana kesilapan kita dalam mengambil tindakan yang 1 itu, akan menjerat kita mungkin buat selama-lamanya. Apa yang kita lakukan, bukan untuk diri & hidup orang lain, tapi rancangan hidup kita sendiri, walaupun tidak dinafikan akan memberi kesan sedikit sebanyak kepada hidup sesetengah orang...

Semoga kita menjadi insan yang sensitif dalam semua hal berkaitan hidup sebagai seorang Muslim yang Unggul.

Salam Sensitif Islam

Tiada ulasan:

Catat Ulasan