Popular Post

Isnin, 5 April 2010

Ekspo Tun Razak, UPSI, Tg.Malim.

Salam buat semua..
Lame saya x post kat sini,,
Saya harap kita semua sihat dalam menjalani kehidupan yang kian mencabar ini...
Saya juga turut menjalani hidup yang semakin sibuk kebelakangan ni,
Di sini ingin saya berkongsi sedikit pengalaman saya ketika mengadiri Ekspo Tun Abdul Razak Hussein di UPSI,Tg.Malim...
di sini saya akan postkan banyak gambar buat tatapan anda semua...










Ekspo berlangsung selama 2hari; 27 & 28 Mac 2010 (sabtu & ahad)
Kebetulan pada hari yang sama, saya telah didaftarkan untuk mengikuti 1 seminar Keusahawanan di Hotel Paragon,Ipoh...
Namun, disebabkan masalah yang tertentu, saya terpaksa menbatalkannya dan menyertai Ekspo tersebut...mungkin rezki saya di sana...
Perjalanan ke sana mengambil masa kira2 40minit dari rumah saya..
Tapi jam la pulak...huhuhu faham2 je lah..
sudahlah terlambat bertolak dari rumah,
Saya sepatutnya berada di UPSI seawal jam7 kerana bimbang akan kesesakan yang mungkin terjadi..
Saya ke sana atas urusan berniaga di bawah booth Felda...

dalam gambar: kak shida,sima & mak cik Ani

Kami agak lucky kerana booth tersebut bersebelahan dengan pintu masuk utama dewan;tempat segala xtvt dijalankan...heee
FELDA disertai oleh pengusahan dari Felda Trolak Utara& Selatan, Felda Sg.Behrang, & Felda Gadangsar...
Booth FELDA berjiran dengan booth TM Net yang mengapit pintu dewan disebelah sisi lagi...
booth Jabatan Penerangan Malaysia yang menjadikan UPSI sebagai institut angkat mereka tersergam di sebelah kiri booth FELDA...
Walau bagaimanapun, kehadiran pelajar2 UPSI agak mengecewakan; tidak begitu ramai, mungikn mereka sibuk dengan pelbagai assingment dan kerja yang perlu diselesaikan di akhir2 semester ni... xpelah, setiap orang ada urusan dan masalah masing2...

Pada hari pertama;

Saya ditemani kawan niaga mak...mak cik Ani..
Dia ni orang berpengalaman dalam bidang ni,
Saya ni cuma menggantikan kakak berniaga kuih2 tradisional produk keluaran kami sendiri dibawah syarikat Hasmitah Enterprise...
Saya banyak belajar dari Mak Cik Ani pada hari tersebut...
Cara dia melayan pelanggan dan beramah mesra...heeee
Jualan pada hari ini berjalan lancar selepas jam11,mungkin sudah ramai pelajar2 UPSI yang keluar pada waktu e2...
Seronok saya dapat berjualan dan beramah mesra dengan ramai pelajar, pegawai2, peniaga2 dll jawatan yang mereka jawat...
Kad business juga telah banyak saya berikan kepada orang yang datang...
Moga2 ada lah yang contact nak buat biz bersama..heeee

Banyak juga xtvt yang dijalankan di dalam dewan,tapi say tidak berkesempatan untuk menyertainya,,,huhuhu
Tak mengapalah, berniaga ni pun dah buatkan saya gembira...
Tapi saya bernasib baik kerana RTM1 ingin membuat lintas langsung di booth Felda;tempat saya berjualan...
Mereka bersiap sedia untuk menemuramah En.Rafie, selaku orang kuat FELDA yang turun pada hari tersebut.
Sebelum kamera on, mereka telah meminta saya untuk berlakon...hahaha
Apabila berita jam12 RTM1 menayangkan suasana Ekspo Tun RAzak, muka saya keluar secara live di kaca televisyen,,,uh,malu juga saya...hehehehe
Ramai juga yang masuk TV hari e2;Abg Lan,Mak cik Ani,Kak Su & semua yang ada di bawah booth FELDA pada masa e2...
Tersengeh2 semua dapat masuk TV lah katakan...
Saya tersengeh juga apabila jualan saya tinggal separuh dari yang kami bawa...
walaupun cuaca panas terik, tapi kami masih boleh tersenyum kepada orang yang datang...
Kami balik pada jam7p.m setelah orang beransur pulang...
esok kami akan datang berniaga lagi....tungguuu

ahad,28 mac 2010


Saya lewat lagi,
disebabkan terlalu penat semalam,
saya lewat bangun...hampir jam7!huhuhu
Hari ini Mak Cik Ani akan pergi bersama saya ke sana...
Saya merancang untuk menjual air
Cuaca yang kering & bahang membuatkan ramai yang dahaga...
Boleh laku ni...strategi niaga..hahhaha
Apa yang saya duga memang betul,
Seawal kami tiba,
Sudah ada yang membeli air..samada mineral,kotak,100+ @ tin...ada juga dadih dijual..
Alhamdulillah pembuka rezki di awal pagi...
Saya cuma sempat top up sedikit saja kuih2 tersebut kerana tiada tenaga untuk membuatnya malam semalam...tak pe lah, e2 pun memadai...
Selain kuih2 buatan sendiri, saya & Mak Cik Ani turut membawa kuih2 dari pengusaha lain untuk di promosikan bersama, sudah ada peluang jangan makan sorang2, lebih berkat bila diberikan kepada rakan2 niaga yang lain...sama2 dapat manfaat.hehehe

Hari ini perasmian oleh Menteri, Dato Rais Yatim..
Saya bersedia dengan kamera,hehehe
Bayak yang saya dah snap, tapi dapat gambar orang lain..hua3
sesak dengan orang yang berkerumun ingin mengambil gambar,,,
Tapi, sya bukan tak dapat terus ambil bamgar Dato' Rais,
Saya menyelinap masa sidang media diadakan,,
Macam Wartawan lah pulak...heeee
bayak posing yang saya dapat...
Tak lah terkilan...



Wah, tidak dilupakan pada hari ini, kami semua yang hadir dijamu dengan ikan patin masak tempoyak,ulam2an,kerabu dll sebagai pengalas perut tengahari e2...berselera sungguh saya menikmatinya,,,
Apa tidaknya, semalam saya tidak sempat makan kerana lauk sudah habis..saya makan nasi semata2 dek kerana lapar..huhuhu

Haa, ada juga pertandingan menyampaikan berita sukan RTM1, saya malas pula rasa untuk turut serta; kalau tidak pasti saya yang juara!!!hahaha
Tapi saya sedikit kelakar melihat ragam pelajar2 yang mencuba nasib,,,,
Ada yang suara lepas,nyaring sekali...boleh pening kalau dengar berita macam 2...
opsss, terover pulak saya...maaf...
Di bawah adalah gambar salah seorang yang mengambil bahagian...sedap suaranya,dah macam pemberita pula...hmmm




Hari ni awal habis xtvt,jam3p.m...
Jualan juga banyak yang terjual...
Alhamdulillah juga, kuih saya semua habis dijual...
Yang tinggal cuma dadih, kek coklat,air & kuih2 rakan niaga..
Tapi apapun, saya rasa e2 sudah cukup berbaloi dengan keadaan orang yang hadir...
Malah saya telah menimba 1 pengalaman baru dalam hidup...
Tapi ada yang cukup menarik, saya bertemu dengan kawan yang saya jumpa masa menaiki bus dalam perjalanan Kelantan-Perak dulu...adik manis Nik namenye...
Semoga hubungan yang terjalin dalam sekelip mata e2, akan kekal hingga kite menutupmata...


* berbuat sesuatu dengan hati yang terbuka & rela, membuatkan apa2 saja jadi senang...
* berbahagialah dengan apa yang kita punyai...


1 ulasan:

  1. panjangnye ulasan dia...hehe...btw, tahniah ye atas jualan yang memberangsangkan pada ekspo tersebut. Semoga dapat timba ilmu yang lebih banyak.

    BalasPadam