Popular Post

Khamis, 13 Mei 2010

Harapan Yang Belum Pasti


Salam sayang saya buat semua yang masih sedia untuk membaca segala yang saya luahkan di sini. Beberapa hari tidak menurunkan idea dan kata-kata dari minda ini, terasa bagai membeku segalanya di benak, kaku jari jemariku tanpa menaip sebarang coretan di sini.

Pada malam yang dingin dan diselangi suara cengkerik di belukar belakang rumah, teringin saya untuk berkat tentang harapan yang belum pasti. Mungkin ia tidak begitu bermakna kepada anda semua, namun ia amat bererti buat diri saya sendiri. Saya lebih suka memperkatakan apa yang berkaitan dengan diri ini, kerana tidak berhaklah untuk berbicara hal orang lain yang saya pun tidak pasti kesahihannya. Lagipun, sekurang-kurangnya dapat juga saya mengurangkan beban tekanan yang saya rasai. Bukan itu saja, tidaklah saya menambahkan lagi "saham" di bahu kiri saya yang telah mengunung tinggi tidak mampu saya tanggung lagi.

Tahukan anda semua, berapa ramaikah manusia terutamanya( kerana kita hidup dan berinteraksi dengan manusia) yang menuruh harapan yang tinggi kepada kita? dan berapa peratuskah harapan mereka yang mampu kita tunaikan? Persoalan tersebut sering berlegar-legar di angkasa minda yang sedang sarat. Namun, jarang sekali kita mengambil berat dan jarang jugalah harapan-harapan tersebut yang dapat kita tunaikan. Sudah pastilah Sang Pengharap amat berduka dan bersedih kerena harapannya tidak dapat dicapai oleh orang yang diharap-harapkannya.

Walaupun begitu, tidakkah mereka tahu betapa harapan tinggi yang mereka pertaruhkan itu boleh membebankan & menyusahkan orang lain? Setidak-tidaknya, kita semua perlulah memebrikan ruang disebahagian otak kita untuk merasa kasihan & belas kepada orang yang kita ingin harapkan. Janganlah sehingga membebankannya pula. Hidup biarlah menyenangkan orang lain. Tetapi, bagi yang sudah tua & tidak berdaya tidak salah mereka mengharapkan seseorang yang amat mereka percayai untuk bergantung harap. Itu sudah sepatutnya berlaku. Yang menjadi masalah adalah mereka yang masih berdaya tetapi malas & tidak berdaya usaha.

Lagi menyedihkan apabila orang yang diharapkan itu gagal dalam usahanya membantu Si Pengharap, Mereka kadang kala diseranah & dimaki pula atas kegagalan tersebut, alangkah tidak patutnya ianya terjadi. Si Pengharap sering terlupa lumrah hidup ini " kita merancang, nammun Allah yang menentukan". Bertawakkal setelah berusaha. Mana tidkanya, rancang yang kita anggap mega & hebat itu, rupanya jauh ketinggalan dari rancangan Sang Pencipta Teragong, masya-Allah...

Sedarkah kita, masalh percintaan dikalangan anak muda kini sudah menjadi kebiasaan & tidak kekok dipandang mata lagi. Namun, disebalik perilaku mereka, mereka tidak menyedari bahawa, mereka meletakkan harapan pada yang belum pasti... Harapan yang setinggi Everest, sedalam lautan biru, selunak gemersik angin, sekencang taufan membadai, seharum kelopak melor, sehebat 7 keajaiban dunia...

Semuanya hanya menjadi dusta semata seandainya tiada doa & pengharapan pada yang Satu. Layakkah kita berharap kepada yang tiada daya & kuasa? selayaknyalah kita berharap kepada yang Menciptakan Sang pengharap yang lemah tiada apa ini. Dia yang mentadbir segala tingkah yang terjadi, segenap tutur yang berbicara, juga serelung hati yang berbisik. Maka, berharaplah kepada yang selayaknya.

Masih boleh diharap,

Tiada ulasan:

Catat Ulasan