Popular Post

Isnin, 23 Mei 2011

Psiko ke?


Assalamualaikum teman-teman yang setia membaca ruangan ini. Walau apa pun keadaan anda semua, diharapkan masih mampu tersenyum dan menikmati hari ini dengan bahagia menurut kata kita sendiri. Kerana, bahagia yang cukup subjektif itu, memerlukan penafsiran kita tersendiri.

Cakap pasal senyum ni, anda suka senyum tak? ala, senyum la, jangan masam-masam, muram-muram, tak awet muda tau! Nanti nampak lebih tua dari usia. Biarlah kita sentiasa kelihatan muda, namun kita masih beringat-ingat saat kematian yang pasti menanti kita bila-bila masa yang kita tidak ketahui.

Eh, siapa kata senyum itu psiko?(gila) itu mesti pentafsiran dari orang yang psiko lah tu. Kan Nabi s.a.w pun suruh kita senyum. Sedekah paling murah dan mudah! Gila ke? ish3, kalau gila mana mungkin hal ini diseru oleh Nabi s.a.w? dapat pahala ke? berfaedah ke? hmmmm, fikir-fikirkan tau... :)

Tapi pelik lagi pelik, bila kita senyum tanda mesra dan ukhuwwah, orang kata kita perli? salah ke senyum untuk mengeratkan perhubungan? Banyak betul persoalan saya ajukan. Sebab sedikit geram dengan orang yang perfikiran pesong begitu. Kadang-kadang mereka fikir hanya boleh membalas senyum sesama orang yang dikenali saja. Eh, yeke begitu? Pada saya, salah lagi tersasar lah orang yang macam 2...

Lagi-lagi ta'jub, bila kita tak senyum, dan tak buat apa-apa pun pada orang, tiba-tiba dia kata kita psiko! fuh, yang macam ni lagi dahsyat. Kalau terjadi begini kepada diri anda, janganlah fikir banyak-banyak sangat, tak perlu ambil pusing cakap-cakap dia, sebab dialah orang yang psiko @ gila 2. Ada sesuatu dalam mindanya yang tidak beres dan ada masalah jiwa. Jika bukan dengan sesama manusia @ kita, dia bermasalah dengan Penciptanya. Anda percaya pada saya? terpulanglah...

Manusia ini mengalami pelbagai perjalanan hidup yang berbeza, kita tidak tahu apa yang dia alami. Namun, kita yang terkena gelaran "psiko" ini haruslah bersabar. Jangan cepat melatah, malah beringat, setiap detik kesabaran yang kita laburkan ada ganjaran dari Allah yang Maha Kaya.

Lihat saja Nabi Muhammad s.a.w contoh terunggul. Menjadikan kesabaran sebagai tonggak utama dalam setiap hidupnya. Apa yang Nabi s.a.w lakukan apabila dituduh seorang yang psiko? diam bukan? bersabar bukan? Jadi, kita pun perlu begitu.

Selamat menyemat kesabaran, dan sebarkanlah senyuman agar dunia ini diwarnai tali arus sedekah yang berpanjangan... :) :) :)

Saya suka senyum,

Tiada ulasan:

Catat Ulasan