Popular Post

Rabu, 18 Mei 2011

DIA DATANG… AKU MENYAMBUTMU...



Assalamualaikum semua pembaca yang dikasihi. Telah lama saya membiarkan ruangan ini kosong tanpa penigsian. Saya bercadang untuk post artikel ini pada hari Jumaat yang lalu, tapi terlewat juga disebabkan kesibukan. Apapun, semoga pembacaan kita akan memberikan impak baik buat diri kita. Diharapkan juga, hari ini pasti menjadi lebih baik dari semalam yang pasti telah meninggalkan kita buat selamanya… amat benarlah apa yang dikatakan oleh Imam Al-Ghazali, “yang paling jauh dari kita adalah masa lampau yang tidak mungkin berpatah balik walaupun sesaat. Maka, marilah kita sama-sama mensyukuri nikmat masa ini, sebelum ia meninggalkan kita. Gunakanlah untuk kebaikan.

Tersentuh hati saya selepas selesai membaca Ayat suci Yaasin malam Jumaat, seperti kebiasaan orang Islam lain lakukan. Lama sudah aku meninggalkan amalan terpuji itu. Aku leka dan lalai dengan kegairahan hidup di dunia ini. Macam-macam yang aku kejar dan ingin kecapi semenrata di usia muda. Amalku menjadi longgar dan lunyai. Tanpa aku sedari aku telah menjauh dari kehidupanku dulu. Kehidupan penuh “bi’ah solehah” itu.

Tiba-tiba hati kecil ini berdetik tak semena-mena… Aku jadi kaget. Terkedu seketika memikirkan detikan fuadiku. Benarkah? Sanggupkah? Mampukah? Bertahankah aku? Pelbagai persoalan terus aku ajukan kepada hatiku paling dalam ini. Bertafakur seketika aku di birai katil… mencari kekuatan untuk terus bersuara demikian.
Ku panjangkan tangan untuk mencapai telefon bimbit di atas katil, lantas jemariku menekan butang-butang huruf dalam getar dada yang berombak. Aku sent pesanan berbunyi,

“Saya rindu untuk memakai tudung labuh seperti dulu. Adakah Ustaz akan gelakkan saya? Tapi saya bimbang jika tak mampu istiqamah selepas itu”…

Seketika, aku menunggu jawapan dari penerima pesanan ringkasku itu. Sambil aku membalas pesanan dari kawanku yang lain…

Sedang asyik membalas, pesanan ringkasku tadi berbalas. Aku segera membuka, tertera pesanan berbunyi…

“ Sesungguhnya saya juga rindu melihat anak murid saya memakai tudung labuh seperti dulu… moga Allah beri kita kekuatan dan ketenangan… pakailahsemula… saya amat setuju… Allah mudahkan urusan kita…”

Begitulah yang saya sedang rasai… Keinginan saya ingin kembali seperti dulu, membuak. Saya cuma bimbang, perbuatan saya menjadi fitnah kepada saya atau orang lain. Namun, percayalah semuanya lahir dari hati saya yang dalam. Kenapa ini terjadi? Kerana Allah telah menembuskan 1 hidayahNya masuk ke dalam hati saya. Apabila hidayah itu hadir, maka peganglah ia erat-erat, dakaplah ia rapat-rapat, telanlah jika bisa. Kerana bukan semua insane diberi peluang menikmati hidayahNya… diibaratkan hidayah Allah itu seperti rerama yang banyak berterbangan disekeliling kita. Cukup indah. Kita cuba gapai dan kejar, namun ia terbang tinggi dan menjauh.

Namun, bila tiba 1saat ia hinggap di bahu kita, belai dan peliharalah ia.
Hidayah itu tidak semestinya besar, tapi walau sekecil manapun ia, ia akan mengindahkan pemiliknya. Menenangkan yang melihat, malah mentemteramkan jiwa raga setiap orang. Itulah keindahan hidayah Allah.

Allah memilih kita untuk diberkan hidayahnya, agar memelihara kita dari dosa noda. Dia ingin kita kembali melalui jalan-jalan dakwah dan kemanisan iman. Janganlah kita biarkan hidayah pergi berlalu dari hati kita tanpa kita menjamahnya, keran entah bila kita tidak tahu hidayah akan kembali melalui, hinggap, atau menetap dalam hati kita. Amat rugilah orang yang menghampakan hidayah dengan membiarkan ia pergi sepi tanpa sapaan dari hati. Kita tidak kenal, maka kita tidak suka. Biarkan hati berkenalan dan bermesra dengan hidayah yang hadir, mana tahu kita amat teruja dan terpikat dengannya, maka berdoalah agar ia terus menetap di sangkar sanubari….

Percayalah, hidayah itu merangkumi segenap aspek kehidupan kita. Jangan kita pandang enteng. Keran dengan hidayah dari Allah lah, kita bisa hidup lebih baik. Marilah kita memohon, agar Allah membuka 1 lubang, bagi laluan hidayah ke dalam tulang belulang kita, melewati pembuluh-pembuluh darah yang merah, mengalir kedalam otak dan tercerna dalam degup kencang jantung mengepam udara, agar tersebar hidayah keseluruh pelusuh tubuh kita yang longlai ini. Dengan hidayah yang menjengah, kita akan kembali segar seperti buah segar dari lading… saya bersyukur, perubahan ini di bulan kelahiran saya… moga saya terus istiqamah. 

Ku berdoa, hidayah jadi teman,
_sima md saad_
12 mei 2011

Tiada ulasan:

Catat Ulasan