Popular Post

Khamis, 26 Mei 2011

Rindu rasa yang nikmat

Selawat dan salam buat junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w dan ahli bait, serta buat para sahabat. Seterusnya para pejuang agama Islam tercinta. Moga kita semua tergolong antara pejuang yang memperjuangkan kesucian Islam hingga ke hujung hayat kita. Insya Allah….

Hari ini, perasaan rindu menjengah kalbu saya yang halus ini. Saya cuba bertahan, tapi saya seolah kalah dengan perasaan itu. Seketika, bergenang air mata nipis dalam kelopak mata. Namun, saya pejamkan mata banyak kali agar tidak melimpah kolam air mata ini.

Sesekali rasa nikmat. Sesekali rasa segar kembali bola mata saya dek sejuk air jernih itu. Kenapa saya kerinduan? Saya terkenangkan ayah (Md Saad bin Shafie) yang telah genap 3 tahun meninggalkan kita dari bumi yang fana ini. Wajah ayah terbayang. Senyumnya menenangkan. Jenakanya menghiburkan. Bicaranya penuh makna. Diamnya berhikmah. Saya kerinduan. Rindu saat itu berulang lagi. Tapi mustahil. Dia sudah pergi…

Bila teringatkan ayah, serta merta saya iringinya dengan Fatihah… semoga temaan-teman semua juga dapat mendoakan kesejahteraan ayah saya di sana. Abadi. Dia tidak banyak bicara, sesekali terdengar tuturnya, membuatkan saya perlu mengambil kesemuanya cepat-cepat. Kemarahannya juga tidak membentak, tidak lama…. Sungguh ayah berhikmah dalam mendidik anak-anaknya.

Jadi, bila rindu saya bersyukur, kerana masih diberi ingatan untuk mengingati insane yang amat saya sayangi… itulah, nikmat yang saya rasai. Detik-detik bersama ayah, banyak yang saya sematkan dalam hati. Gam kuat-kuat agar ia tidak hilang. Tidak dimamah waaktu. Kekal dalam sanubari.

Hargailah seorang ayah seperti mana kita menghargai seorang ibu. Tidak sedikit pengorbanan yang dia lakukan demi melihat kita dewasa dan berjaya, biarpun payah yang perlu ditempuhinya. Semoga jerihnya dibalas oleh Allah dengan kebaikan yang lebih… saya tidak akan lupa mengingati ayah disetiap doa yang saya panjatkan. Dia kenangan terindah. Anugerah berharga, yang tiada pengganti… bersemadilah dalam keamanan dan keberkatan dari Allah... moga-moga ayah tergolong dalam hamba-hambaNya yang terpilih. amennn

Salam kerinduan daripada anakanda yang terlalu merinduimu saat ini,ayah…

_sima md saad_

Tiada ulasan:

Catat Ulasan