Popular Post

Isnin, 24 Januari 2011

Sekejap je, macam-macam terjadi...


Selepas beberapa hari yang agak sibuk dan murung dengan pelbagai masalah yang dihadapi secara tiba-tiba, saya kembali membangunkan semangat dalam diri. Tiada gunanya jika terus menerus dengan kemurungan. Walaupun begitu, saya berharap anda semua sentiasa membangun bersama semangat yang waja.

Apapun, dalam kesedihan yang melanda, saya juga dihiburkan Allah dengan berita yang menghiburkan hati. Amat adil semua ini untuk saya tempuhi. :)

Bila difikirkan, macam-macam yang terjadi dalam sekejap saja. Suka dan duka datang serentak, penawar dan racun berbaur menjadi satu. Terpulanglah kepada kekuatan diri kita untuk mengklasifikasikannya seperti apa. Samada bahagia atau derita. Jika kita mahu ia menjadi warna-warna kegembiraan, maka letakkan segala derita sebagai ujian. Jika kita mahu hidup menjadi murung selamanya, maka teruslah menjadikan ujian sebagai derita yang berpanjangan.

Tidak salah mengatakan derita sebagai derita, namun untuk seketika. Itu lumrah kehidupan; bersedih atas kesukaran yang menimpa. Mana mungkin kita suka dan gembira bila diuji, tapi berpada dengan bersyukur. Barulah kita tenang. Tapi jika rasa diri tabah dan kuat, maka bersahajalah menghadapi semua itu, agar kita tidak rasa terbeban dengannya. Memang senang untuk bicara, tapi memikulnya terkadang boleh membuat kita kecundang dan tewas. Itu semua terpulang pada pengamatan masing-masing.

Bila di uji dengan gembira yang memuncak, jangan terus hanyut, kerna kita akan lebih bersedih bila ia ditarik balik.

Macam-macam perkara terjadi seminggu ini. Penat juga nak fikirkan, malas juga nak fikir sebab banyak lagi benda lain yang perlu difikirkan... tapi, perlukah saya biarkan sesetengah perkara dalam hidup saya? ;p macam tak patut... semoga saya akan bijak dalam selesaikan dan tangani dengan baik semua ini. :)

Sekejap je,

Tiada ulasan:

Catat Ulasan