Popular Post

Selasa, 4 Januari 2011

Asas Pengurusan



Semoga anda yang melawati blog ini sihat lagi best hari ini dan setiap hari. Sebagai seorang ketua, pekerja, ataupun penganggur, anda semua perlu tahu proses dan cara mengurus kehidupan seharian. Semoga anda seorang yang tahu mengurus dan mengendalikan hidup dengan baik.

Siapa kata seorang penganggur tidak perlu tahu mengurus? Ketika inilah masa paling sesuai untuk mempelajari perkara ini. Hal ini kerana, mereka tidak disibukkan lagi denganpelbagai masalah dan kerja lain yang perlu diselesaikan mengikut tempoh masa yang telah ditetapkan oleh ketua atau majikan. Apabila proses ini dijadikan rutin dan kebiasaan, maka mereka ini tidak akan kekok dan asing dalam menjadikan sesuatu itu baik dan terancang. Mari kita ketahui apakah yang perlu kita ketahui itu… 

1) Merancang (Planning)

Saya yakin, semua orang tahu merancang. Tapi apakah yang kita rancang dan telah rancang dan sedang rancang itu menepati kaedah perancangan berkesan? Ingat, rancanglah sesuatu mengikut keperluan dan keutamaannya. Jangan utamakan yang kurang penting berbanding yang lebih penting.

Bukan itu saja, malah rancanglah apa,siapa, bila dan bagaimana perkara itu hendak dilaksanakan. Bagi seorang yang bekerja, anda perlu mengumpul dan menganalisa maklumat yang diterima. Jangan menerima tanpa begitu saja tau… Selain itu, bila kita merancang, tentukan matlamat yang ingin dicapai. Bukan main rancang, tapi visinya masih tiada atau kabur.

2) Mengelola (Organising)

Bagi menyempurnakan kerja, kita perlulah menyediakan peralatan dan perkakasan yang sesuai. Sekiranya kerja kita di ladang, maka cangkul dan sabit kemungkinan adalah peralatan yang sesuai, bukanlah pen ataupun meja. Sangat tidak sesuai. Bagi kerja yang kita tahu tidak dapat melakukan seorang diri, maka carilah staf atau pekerja mengikut keperluan. Jangan pula terlebih dari yang diperlukan kerana ia akan meningkatkan kos. Malah, kerja tidak jadi, sembangnya meleret ke petang! :(

Disinilah kita perlu membentuk bidang tugas yang lebih spesifik bagi setiap jabatan atau pekerja. Jangan mengumpulkan beberapa tugas atas seorang pekerja, kerana ia akan membebankan, sekaligus kelewatan kerja akan berlaku. Kerja akan siap bukan pada masanya. Adalah lebih baik memberikan tugas sedikit kepada ramai pekerja ( jangan gila kuasa) :p Disamping itu, perkakasan dan jentera haruslah diselenggara dengan baik. Jangan guna saja tahu, simpan tidak reti. Gawatlah begitu. Seperti juga laptop, dan komputer perlu dijaga dengan baik, agar segala maklumat kerja dan syarikat tidak hilang jika peranti penting itu rosak. Selalulah membuat back up maklumat agar tidak menyesal kemudian hari :)

3) Mengarah (Directing)

Sebagai seorang yang bertanggungjawab, anda perlulah memberikan latihan, bimbingan, motivasi dan kepimpinan kepada pekerja atau orang di bawah pimpinan anda. Hal ini bertujuan untuk menjadikan mereka seorang yang tahu bidang tugas serta berkebolehan dalam kerja yang diberikan. Amatlah rugi sekiranya kita memiliki pekerja yang tidak tahu apa yang perlu dia lakukan. Dengan cara ini juga, dapat membuktikan kepada mereka, bahawa kita seorang majikan yang prihatin.

Namun, tidak dinafikan ada sesetengah jenis manusia yang tidak akan bergerak (buat kerja) selagi tidak diarahkan. Maka, mainkan peranan anda untuk mengarah mereka bekerja. Arahan amat penting supaya mereka tidak curi tulang dan duduk diam. Walaupun begitu, bukanlah semua perkara kita boleh arahkan, bagi menjaga hubungan baik sesama kita. Jangan kerana hal yang kecil, menjadi punca bermasam muka… senyumlah selalu :)

Selain itu, ketua perlu tekad dan teguh dalam membuat sesuatu keputusan. Pekerja akan lebih yakin dan hormat anda sebagai seorang ketua yang bijaksana dalam memutuskan keputusan. Mereka tidak was-was sekiranya kita melakukan dengan tenang dan yakin. Tapi, sebaik-baik keputusan yang dibuat adalah yang telah dimesyuaratkan dengan semua yang terlibat. Maka, ini menunjukkan kita ketua yang tidak membuat keputusan mengikut kepentingan peribadi tetapi kepentingan semua pihak.

4) Mengawal (Controlling)

Wah, dengar macam “queen control” tapi itulah yang melengkapkan pengurusan kita. Sekiranya kita tidak menyelia, mengesan permasalahan, menilai kerja yang dibuat, maka kemungkinan berlakunya kepincangan akan terjadi. Pekerja perlu sentiasa diselia. Itu adalah tugas penting dalam mengawal mereka. Bukan tidak percaya, tetapi tugas. Begitu juga dengan masalah yang diadu pekerja atau yang kita kesan sendiri, perlu dibaiki segera demi kebajikan pekerja… inilah ketua yang baik.  setelah kita membaiki kekurangan yang ada serta menaik taraf keperluan yang sedia ada, buatlah laporan sekiranya perlu. Kalaupun bukan untuk dilaporkan kepada mana-mana pihak, tapi untuk simpanan sendiri. Kita boleh merujuk jika berulang perkara yang sama. Selain boleh menjimatkan masa menyiasat punca permasalahan yang timbul.

Ini cuma asas sahaja. Untuk yang tahap yang lebih tinggi, mungkin anda perlukan kaedah pengurusan yang lebih detail dan praktikal.

Semoga kita menjadi seorang pengurus yang baik dan teratur. Selamat maju jaya semua! :)

Saya Pengurus Diri,


2 ulasan:

  1. New template agak berterabur la, just comment out of of topic...Hehe

    Bagus2, fail to plan is planning to fail..isnt it?

    Good luck in ur life !!

    BalasPadam
  2. dah tukar template ni, ok x? uhuhu
    betol la, ramai je orang yang macam 2, gagal rancang diri, bila dah gagal nak salahkan orang lain... :(
    semoga kita bukan orang yang macam 2...

    BalasPadam