Popular Post

Rabu, 19 Januari 2011

Hari ini menjadi Ummi?


Selasa, hari kita atur masa dengan baik. Barulah kita dapat jalani sehari kita dengan seronok dan lancar. Walaupun kurang sihat, kita akan merasa bersemangat dan tidak hiraukan sakit yang singgah.

Jadual yang padat juga bukan halangan bagi saya mempelajari bahasa Mandarin tadi. Belajar melalui pendengaran dan penglihatan miskipun hanya berguru dengan internet :) setiap senggang masa sebelum masuk ke kelas, saya mengulangi pelajaran yang baru saya dapat. Ada sesuatu yang membuatkan saya teruja hari ini.

Pagi tadi saya baru pertama kali bertemu dengan anak-anak kecil di kelas 1 Itqan. Comel-comel semuanya. Saya mengukir senyum agar mereka tidak kekok dan asing dengan saya. Saya tidak pasti kenapa minggu lepas saya tidak masuk kelas tersebut…huhuhu beberapa langkah saya memasuki ruang kelas, saya dipanggil oleh seorang pelajar lelaki yang tempat duduknya di hadapan, saya pergi kepadanya dan cuba mengenalpasti apa yang ingin dia suarakan (keadaan sedikit bising, maklumlah budak-budak di zaman peralihan) :) “Boleh panggil ummi tak?” Ismail bertanya dengan bersahaja. Saya terkejut juga dengan soalan yang saya tidak pernah duga. Saya melihat muka Ismail, saya fikir mungkin itu cara dapat melepaskan rindunya pada ibunya di rumah (dia tinggal di asrama) jadi, saya membalas dengan berjenaka dan senyum kepadanya. “Boleh, saya tak kisah”

Tapi di luar jangkaan saya, dia memberi salam sambil menambah kalimah “ummi” dibelakang salam tersebut! (dia ketua kelas rupanya) Saya terkejut, dan 1 kelas juga terkejut! Saya terus tergelak. Tapi saya perlu menjaga hati Ismail, maka saya membalas tawa semua di dalam kelas dengan kata-kata “eh, tak mengapa, teruskan...saya tak kisah”

Apapun, saya amat teruja. Mengapa saya dipilih untuk panggilan semulia itu? Terharu, teruja, terkesima (eh, macam nama saya pula) ;p dengan apa yang Ismail lakukan. Pada saya itu penghargaan tidak terhingga. Kerana, walaupun baru tadi saya berdepan dengan mereka, mereka yakin dan menggelar saya sebaik itu. Terima kasih buat kalian :) saya rasa dihargai dan saya amat menghargai.

Ummi bahagia,

2 ulasan: