Popular Post

Ahad, 2 Januari 2011

Ujian: Mendekatkan dan Menjauhkan Seseorang Dari Allah


Selagi kita bernama manusia yang hidup di muka bumi Allah ini, kita tidak pernah leka dari diuji dan diuji oleh Allah sebagai Tuhan sekalian alam. Ujian yang diberikan kepada kita, sebenarnya selaras dengan kemampuan diri kita untuk menangani dan menyelesaikannya. Semoga, kita masih boleh mengekalkan tahap kebagusan kita selama hari ini walaupun kita diuji.

Percayalah, sekiranya kita tidak diduga, kita akan terus leka dan tersasar lebih jauh. Jadi, ujian dan percubaan yang diberikan kepada kita semata untuk menuntun kita kembali ke jalan yang benar dan diredhai Tuhan.
Namun begitu, bagi mereka yang tidak sedar dan tidak mahu sedari segala hikmah kejadian ujian dari Tuhan itu, maka mereka akan jauh dan pergi lebih jauh dari bergantung harap kepada Allah. Hal inilah yang membawa manusia berharap kepada dukun, kurafat dan pelbagai macam perkara thaghut lain. Na’uzubillahi min dzalik... Bukan itu saja, orang yang bersikap sedemikian rupa hanya akan menjejaskan nama baik bangsa dan agamanya sendiri. Kadang kala, mereka mencaci Tuhan, mengherdik atas ujian yang mereka hadapi serta menyalahkan Tuhan yang menjadi penghalang kepada matlamat mereka. Sedangkan, sekiranya Allah memberi sakit kepadanya untuk menggagalkannya dalam urusannya itu adalah untuk menyelamatkannya dari bencana perkara tersebut. Tuhan memeliharanya, namun di caci cerca. Sungguh buta mata hati kita. Tetapi, yang memudharatkan dipuja puji. Amat tersasar.

Lihatlah, betapa ujian yang diberikan kepada insane itu terkadang mendorongnya untuk menjadi lebih dekat kepada Penciptanya atau sebaliknya. Manusia zaman ini kurang kesedaran terhadap ujian dan bala yang ditimpakan kepadanya dalam pelbagai bentuk dan keadaan. Sebagai contoh, tersadung batu. Itu ujian Allah. Hujan di siang hari, itu jugak ujian. Tetapi dek kerana urusan kita yang diutamakan, maka kita merungut-rungut dan menyalahkan. Menyalahkan siapa? Allah kah? Adakah wajar perbuatan itu? Tidakkah kita sedar bahawa Dia Pencipta yang Maha Tahu akan segal-galanya. Sudah pasti ada terbaik disebaliknya.

Maka, bersegeralah memohon ampunan dari-Nya, atasu keterlanjuran kita. Bahkan, nilai dan amatilah sebaik mungkin apa yang telah Allah jadikan dalam kehidupan kita. Detik kita, saat kita dan minit kita bernafas. Kita bersedialah menerima apa saja dengan hati yang terbuka, lapang dan tenang. Nescaya, kita akan redha, sekaligus dapat menjadikan kita hamba yang semakin hari, semakin hampir kepada Pencipta Semesta. Maka, tercapailah maksud sebenar ujian itu ditimpakan. Yakni, mendekatkan hati-hati kita dalam tunduk dan taat kepada-Nya. Bukan, jauh dan tersasar dari landasan keimanan.

Semoga kita akan lebih tabah menghadapi dugaan yang tiba. Tidak saja menerimanya bulat-bulat, tetapi mentafsir baik yang ada padanya. Kematangan akan menjengah, kejahilan akan meminggir pergi.

Aku diuji,

Tiada ulasan:

Catat Ulasan